Signora Josefine Sahlsten 1899-1919

Signora til venstre med sin søster Anna. Årstall ukjent.
Hun ble født i 1899 Øvre Holtane, Tjøme giftet seg i 1918 i Tønsberg og gikk bort allerede i 1919 i samme by. 5 måneder som brud og kone fikk den unge damen med seg i livet. Hun var min oldemors yngste søster.
Hennes utkårede har sitt virke som fyrbøter, han blir enkemann kun 25 år gammel. Han fra Tønsberg, hun fra Tjøme. Så brått kan livet snu seg.
Det er altså over 100 år siden hun gikk bort. En skulle tro en da var blitt glemt men så skjer det noe magisk en kveld på andre siden av landet, i en herlig by, hun trolig aldri fikk oppleve. Haugesund!
Jeg er på senvakt på hotellet jeg jobber. En tid tilbake har hotellet også funnet plass til ei som svarer med samme mynt som undertegnede. Ei som ønsker å ha det gøy på jobb. Hun er fra min fødeby, Tønsberg.
Vi finner fort ut at vi kjenner noen som vi vet hvem er. Så stopper det opp litt med det. Men begge er vi jo nysgjerrige av natur. Så innimellom slagene på jobb, så dukker det opp litt mer fra hennes familiehistorie. Det dukker opp et etternavn, jeg kjenner igjen men som jeg da ikke helt klarer å plassere fullt og helt! Jeg lover å ta med meg etternavnet hjem for å se hvem dette kan være. Hovedoppgaven var allikevel å finne mest mulig ut om hennes mor.
Går inn i slektsprogrammet jeg bruker og der dukker jaggu meg fyrbøter’n opp.
Okei, Geir tenker jeg, finn hvilepulsen nå. Sjekk før du roper høyt i sky!
Jeg finner min kollega sin mors dåp i kirkeboka. Dato er riktig, navn er riktig. Og hvem er oppført som far, jo den etterhvert berømte fyrbøter’n. Han har giftet seg med ei Ramnes jente. På toppen av det hele, han som spadde på med kull for å ha den riktige temperaturen, han står nå oppført som brannkonstabel.
Min kollega er strålende fornøyd, jeg er selvfølgelig 10 cm over bakken og leker mini supermann!
Signora Josefine, du ble hentet frem fra glemselen over 100 år etter din bortgang, fordi to mennesker var nysgjerrige.

Sittende som ei lita jente på 6 år med to av sine søsken, Arthur og Anna.
Signora Josefine f. Sahlsten g. Adriansen (1899-1919)
Jeg finner det på sin plass å legge til hva som er funnet ut av Morten Dagfinn Adriansens liv.
Morten Dagfinn Adriansen 1894-1978
Han ble født i Tønsberg 20 august 1894, foreldrene var Morten Anton Adriansen 1859-1935 og Gina Marie Kristiansen 1860-1930. Hans far var også fra Tønsberg mens hans mor var fra Ødegården, Andebu. Som Vestfoldinger flest var sjøen et helt naturlig valg av arbeidsplass. Morten Dagfinn fikk sin første hyre 2 dager før sin 15 årsdag. Slektshuset vier han plass, siden han tross alt har vært giftet inn i undertegnedes familie. Dette via Signora Josefine Sahlsten. Hun har fått et eget innlegg på denne hjemmesiden. I tillegg til dette er han min hotellkollega, Anne sin morfar. Dette via Morten Dagfinns 2.ekteskap som var med Klara Johanne Kløv 1896-1979.
Klara Johanne ble født i Gjerpen, Telemark men kom sammen med sin familie til Ramnes, Vestfold i ung alder. Her er Morten Dagfinns sjømannshistorikk fra annotasjonsrullen 3735.
Morten Dagfinn mønstrer på i Bergen 18.08.1909, dampskipet kommer da fra St. Vincent i Karibien. Lastet med blant annet hvete og mais. Mønstrer på som messegutt og mønstrer av i Shields, UK 24.05.1910. Han er med på ferden videre fra Bergen til Svendborg, Danmark med resten av kornlasten. Fortsetter til Aalborg, Danmark. De neste månedene er skipet registrert mellom Norge og Danmark ved flere anledninger før det setter kurs for West Hartlepool, UK. Muligens et stopp ved verkstedet, før det fortsetter i samme rute som tidligere. Han får også med seg havnebesøk i Alexandria, Egypt og kanskje litt mer. Opplevelsene er uansett store for en 15 åring. Colombo i Sri Linka, Chittagong i Bangladesh, Calcutta i India, Portland, Maine i USA, Saigon, Vietnam kan han også krysse av på listen over kjente steder å ha vært. Legger vi til Boston, Mass. i USA, Nantes i Frankrike da burde det bli nok av historier å fortelle familie og venner hjemme i Tønsberg fra sin første tur til sjøs.
DS «Alderney»
DS «Alderney« | ex. SS Drumbain | Byggenr: 587 |
Byggeår: 1899 | Verft: William Grey & Co LTD, West Hartlepool, UK | Rederi: Wilhelm Wilhelmsen, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 3.079 | Nettovekt: 1.905 | Dødvekt: 5.100 |
Lengde: 324.2′ | Bredde: 48.7′ | Dyp: 21.6′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 273 IHK 1200. 12 knop fart. |
Påmønstring | 18.08.1909 | Bergen, Norge |
Avmønstring | 24.05.1910 | Shields, UK |
Stilling: | Messegutt | |
Fartøyets skjebne | 1932 | Forlis nord av Rørvik, Nordland. |
Bilde: ved H. Larsson-Hedde | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

Jungmand Morten Dagfinn mønstrer på i hjemmehavnen Sandefjord 07.09.1910, mønstrer av i samme by 09.05.1911. Han har da forflyttet seg fra messe og lugar arbeid til dekksarbeid.
På denne mønstringen blir det hvalfangst i Sydishavet. Første del av reisen blir til Cardiff. Innredet som flytende trankokeri forlater det byen i Wales til Syd Shetland. 03.10.1910 ankommer de St. Vincent i Karibien. Hans første jul hjemmefra blir et faktum. I avisen kunne familie og venner lese skipstelegrammet som fortalte at alt var vel ombord da de ankommer Syd Shetland 05.11.1910. Utbytte på denne turen ble 12.000 fat olje.
DS «Bombay» (1)
DS «Bombay« | Byggenr: 432 | |
Byggeår: 1882 | Verft: C. Mitchell & Co, Newcastle, UK | Rederi: Chr. Christensen, Sandefjord, Norge |
Bruttovekt: 3.216 | Nettovekt: 2.040 | Dødvekt: 4.600 |
Lengde: 336.8′ | Bredde: 41.4′ | Dyp: 26.5′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 267 12 knop fart. |
Påmønstring | 07.09.1910 | Sandefjord, Norge |
Avmønstring | 09.05.1911 | Sandefjord, Norge |
Stilling: | Jungmand | |
Fartøyets skjebne | 1927 | Forlis Sør Shetland (Hvalfangst) |
Bilde: ved H. Larsson-Hedde | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

Fra jungmann til dekksgutt/messegutt mønstrer Morten Dagfinn på, DS «Vard» i Tønsberg 14.07.1911.
Han får med seg prøveturen for det nye skipet i det de legger ut fra Sunderland, UK. Den går til Viborg, Danmark. Der har han vært før for ikke lenge siden. Han begynner å bli trent i dette sjømannsyrket og om ikke lenge er han for fullbefaren å regne. Kunne denne mønstringen skal gjennomføres før han virkelig går inn i de voksnes rekker, rent sjømannsmessig. Han fyller jo 18 år når han mønstrer av og det i Hamburg, Tyskland.
I fraktfart så bringes han gjennom flere havner i Nord Europa før varmere strøk som tilbake til Calcutta, India bl.a dukker opp i det fjerne.
DS «Vard» (1)
DS «Vard« | | Byggenr: 432 |
Byggeår: 1911 | Verft: John Priestman & Co, Sunderland, UK | Rederi: And. Jacobsen, Kristiania, Norge |
Bruttovekt: 3.839 | Nettovekt: 2.398 | Dødvekt: 6.250 |
Lengde: 346.5′ | Bredde: 50.8′ | Dyp: 24.4′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | 11 knop fart. |
Påmønstring | 14.07.1911 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 20.08.1912 | Hamburg, Tyskland |
Stilling: | Dekksgutt/Messegutt | |
Fartøyets skjebne | 12.02.1940 | Torpedert og senket av tysk Ubåt. |
Bilde: uboat.net | Historikk: Sjohistorie.no |
I fraktfart så bringes han gjennom flere havner i Nord Europa før varmere strøk som tilbake til Calcutta, India bl.a dukker opp i det fjerne.
Hovedrullen fra Tønsberg innrulleringskontor nr. 1349 viser følgende mønstringer for Morten Dagfinn.
«DS Vard» (2)
Ingen grunn til å gjenta tall og fakta om samme fartøy han et halvtårstid tidligere mønstret av. Han mønstrer på i sin hjemby, Tønsberg 16.01.1913. Trolig er det kaldt denne januardag i Tønsberg, han derimot skal få det ganske så varmt. Han mønstrer på som kullemper og mønstrer av i Shields, UK. Siden de da er nord for Brest, Frankrike, så er hovedregelen slik at det er sjømannen selv som betaler for reisen hjem, dette dersom mønstringsperioden ombord ikke har vært lenger enn 18 måneder. Det var heller ikke uvanlig å jobbe ombord i andre fartøy for fri frakt hjem.
Og det er innen frakt «D/S Vard» konkurrerer med et mildt sagt hav av andre tilbydere. Skipet forflytter seg til New Orleans, USA. De må etterhvert inn til Antofagasta, Chile. De har fått skader på dekk og salong i røft vær. Maskinen har også fått kjenne på omstendighetene. På slike overfarte som fra Euopa til Amerika/Afrika/Australia så var det heller ikke unormalt å ta med seg passasjerer for å dekke inn kostnader man hadde underveis.
DS «Vard». Solgt videre til etterhvert flere svenske rederier fra 1915 og har seilt under navn som «Siljan» som kanskje ble til en liten samtale rundt et bord i familien noen år senere, hans kommende kones familie kom i fra de trakter i Telemark.

D/S Vard som Dalarö. Foto v /Uboat.net.
«DS Bombay» (2)
På nytt ombord i «Bombay» igjen. Denne gang som fyrbøter, mønstrer på og av i Sandefjord henholdsvis 05.09.1913 og 19.09.1913. Han er ikke den som takker nei til atter en mønstring på samme skip. Samme by, 01.10.1913 på og av 19.05.1914. Her er det nok klargjøring for ny sesong. Fyrbøteren holder allikevel koken. Havner som Grangemouth, UK og kanskje et verftsbesøk i Newcastle, UK før sesongen begynner.
På vei til feltet får han sett Montevideo, Uruguay. 09.01.1914 meldes det om 9000 fat olje. 16.03.1914 er de oppe i 16.000 fat. Det meldes om rekordfangst for kokeriene «Ørn» og «Bombay» med hele 40.000 fat i det de har ankommet Falklandsøyene.
Fra Falklandsøyene til Falkland.
Det deltok i 1.verdenskrig og ble torpedert og senket 12.08.1917 på reise fra Philadelphia, USA til Liverpool, UK. Skipet var dengang fylt med olje og smørolje. Hele 9 kinesiske fyrbøtere samt skipsførerens 6 år gamle sønn omkom i og like etter forliset. Morten Dagfinn var ikke ombord under dette men det nevnes da dette yrket ikke var noen dans på roser. Fyrbøter Adriansen får med seg 2 perioder ombord i «Falkland» mønstrer på og av i Tønsberg henholdsvis 15.08.1914 og 15.09.1914 første oppholdet. Det andre mønstrer han også på i Tønsberg, denne gang 21.10.1915 og av i Buenos Aires, Argentina 23.11.1915. 1. verdenskrig er i full gang, forholdene til sjøs er farlige og utrygge. Det kan se ut som om han tar seg til Canada og mønstrer først på skip hvis navn er utydelig og vanskelig å identifisere 02.08.1917. Han er uansett donkeymann ombord og mønstrer av i Stavanger 27.10.1917.
«DS Falkland»
DS «Falkland« | | Byggenr: 399 |
Byggeår: 1898 | Verft: D. & W. Henderson & Co, Glasgow, Skotland | Rederi: Hans Fredriksen, Kristiania, Norge |
Bruttovekt: 4.877 | Nettovekt: 2.963 | Dødvekt: |
Lengde: 400.4′ | Bredde: 49.2′ | Dyp: 28.0′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 413 IHK 2271 |
Påmønstring | 15.08.1914/21.10.1915 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 15.09.1914/23.11.1915 | Tønsberg, Norge/Buenos Aires, Argentina |
Stilling: | Fyrbøter | |
Fartøyets skjebne | 1917 | Forlis Sør Shetland (Hvalfangst) |
Bilde: ved shipsnostalgia.com | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

shipsnostalgia.com
Fyrbøter Morten Dagfinn mønstrer på 05.01.1918 i Kristiania og mønstrer av 10.05.1918 da det ankommer New York, USA.
Om hvordan hjemferden det vet vi ikke annet om enn at han kommer seg til Norge og Tønsberg. Han gifter seg nemlig der med sin første kone, Signora Josefine f. Sahlsten 27.10.1918. Hun dør kort tid etter i influensa 28.03.1919. Så det er nok i sorg han avventer litt med neste mønstring.
«DS Noruega»
DS «Noruega« | Brisbane | Byggenr: 67 |
Byggeår: 1908 | Verft: Fevigs Jernskibsbyggeri, Grimstad, Norge | Rederi: Wilh. Wilhelmsen og Fearnley & Eger, Tønsberg |
Bruttovekt: 3.459 | Nettovekt: 2.192 | Dødvekt: 5.500 |
Lengde: 330.9′ | Bredde: 46.1′ | Dyp: 24.3′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 340 IHK 1850/10 knop |
Påmønstring | 05.01.1918 | Kristiania, Norge |
Avmønstring | 10.05.1918 | New York, USA |
Stilling: | Fyrbøter | |
Fartøyets skjebne | 1938 | Luftangrep (Denia, Spania) |
Bilde: ved Arne Gundersen | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

Foto ved Arne Gundersen
Nok en båt fra Grimstad
Nok et skip fra Fevigs Jernskibsbyggeri ved Grimstad, Norge. Ferdigstilt februar 1907 som byggenummer 60. Rederi fra start er Hjalmar Røed, Tønsberg. Deltok i 1. verdenskrig som så mange andre skip.
Lemper og fyrbøter Enkemann Adriansen mønstrer på i Trondheim 23.07.1919. Han har rukket i gravlegge sin første kone før han legger ut på havet igjen. Inntekt må han ha. Det vites ikke når og hvor han mønstrer av.
«DS Maud»
DS «Maud« | | Byggenr: 60 |
Byggeår: 1907 | Verft: Fevigs Jernskibsbyggeri, Grimstad, Norge | Rederi: Hjalmar Røed & Co, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 2.117 | Nettovekt: 1.351 | Dødvekt: 3.450 |
Lengde: 289.1′ | Bredde: 42.0′ | Dyp: 19.4′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 233 |
Påmønstring | 23.07.1919 | Trondheim, Norge |
Avmønstring | ||
Stilling: | Fyrbøter | |
Fartøyets skjebne | 1951 | Utgått av Lloyds register |
Bilde: Ukjent | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

Fra Nederland og etterhvert til Holland.
Levert som «D/S Otterdal» til J.M. Johannessen, Farsund men solgt videre allerede 05/1918 til Ingwald Bjørnebo, Kr.Sand. S
Til Tønsberg kom skipet med nytt navn, «Holland» og ny reder i H.Waalman. 02/1920. Videresolgt 03/1921 til UK. Senere navn «Creek Fisher», «Rosehill», «Lyntre», «Carthew» og «Holdernidd».
Dette er nok et av de minste fartøyene Adriansen mønstret på. På i Brevik, Telemark 11.03.1920 og av i Trondheim 19.05.1920. Fyrbøteren reiser hjem til Tønsberg klar for nye tokt.
«D/S Holland»
DS «Holland« | | Byggenr: Z17 |
Byggeår: 1918 | Verft: T. van Duijvendijks Scheepswerft, Lekkerkerk, Nederland | Rederi: H. Walman, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 747 | Nettovekt: 347 | Dødvekt: |
Lengde: 180.5′ | Bredde: 28.8′ | Dyp: 12.6′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 116 / 8 knop fart. |
Påmønstring | 11.03.1920 | Brevik, Norge |
Avmønstring | 19.05.1920 | Trondheim, Norge |
Stilling: | Fyrbøter | |
Fartøyets skjebne | 1958 | Opphugging, Blyth, UK |
Bilde: Ukjent | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

«Foto ukjent, DS Otterdal før DS Holland.»
Donkeymann på rømmen
Donkeymann Adriansen har ansvaret for motorrommet ombord. Påmønstring i Tønsberg 10.06.1920. Hva som er årsaken til at han rømmer ved ankomst New York, USA i september 1920 er uklart. Velger å dvele litt ved dette, det kan hende det har noe med selve båten og lasten å gjøre. Det er nytt for han med Damptanker. Det er forsåvidt også nytt med selve arbeidsområdet hans også. Kan det hende det rett og slett er New York og Amerika som frister mer? En annen tese er selvfølgelig at han har truffet sin fremtidige kone, Klara Johanne og vil hjem. Hva mer enn sjøfartsboka hans som går tapt på denne hendelsen vites ikke.
«DT Mantilla»
DT «Mantilla« | | Byggenr: 886 |
Byggeår: 1916 | Verft: Armstrong, Whitworth & Co. Ltd, Newcastle, UK | Rederi: Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 5.671 | Nettovekt: 3.496 | Dødvekt: 9.100 |
Lengde: 407.0′ | Bredde: 52.4′ | Dyp: 31.4′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | IHK 2200 10 knop fart. |
Påmønstring | 10.06.1920 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 09.1920 | New York, USA (Rømmer) |
Stilling: | Donkeymand | |
Fartøyets skjebne | 1954 | Opphugging, Dunston, Tyne, UK? |
Bilde: ved H. Larsson-Hedde | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |

Det nærmer seg slutten for livet på sjøen.
Morten Dagfinn mønstrer på som fyrbøter i Tønsberg 03.11.1920 og av i tidligere Fredrikshald (Halden) 20.11.1920, så dette var av den korte mønstringen. Kanskje blir han lei av sjøen og dets liv og farer. Vi vet jo han senere arbeider på land som Brannkonstabel. Ikke helt fritt for fare det heller. Dette skal bli hans neste mønstring som undertegnede kjenner til.
«DS Liberta»
DS «Liberta« | | Byggenr: |
Byggeår: 1906 | Verft: O.A. Brodin’s Varv, Geffle, Sverige | Rederi: H. Voigt-Hansen, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 380 | Nettovekt: 207 | Dødvekt: 520 |
Lengde: 145.8′ | Bredde: 27.0′ | Dyp: 9.6′ |
Maskin/Motorytelse: | Compound 2 syl. | NHK 37 |
Påmønstring | 03.11.1920 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 20.11.1920 | Halden, Norge |
Stilling: | Fyrbøter | |
Fartøyets skjebne | 1939 | Sank ved Åland |
Bilde: | Historikk: Sjohistorie.no |

Foto ukjent
Fra Fyrbøter til Brannkonstabel
Fyrbøter Morten Dagfinns siste kjente mønstring er av den korte sorten, skal vi gi Klara Johanne takken for at han ga seg i tide? På i New York, USA og av i Bergen, 29.10.1920. Fra nå er han knyttet til Tønsberg Brannvesen.
«DS Romsdalsfjord»
DS «Romsdalsfjord« | | Byggenr: 432 |
Byggeår: 1882 | Verft: C. Mitchell & Co, Newcastle, UK | Rederi: Chr. Christensen, Sandefjord, Norge |
Bruttovekt: 3.216 | Nettovekt: 2.040 | Dødvekt: 4.600 |
Lengde: 336.8′ | Bredde: 41.4′ | Dyp: 26.5′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 267 12 knop fart. |
Påmønstring | New York, USA | |
Avmønstring | 09.05.1911 | Sandefjord, Norge |
Stilling: | Jungmand | |
Fartøyets skjebne | 1927 | Forlis Sør Shetland (Hvalfangst) |
Bilde: ved H. Larsson-Hedde | Historikk: Sjohistorie.no | H.Larsson-Feddes samling |
Ex «Vally» og «Dorington Court». Bygget ved R. Stephenson & Co. Ltd, Newcastle, UK. Byggenummer 113 er ferdig mars 1908 og overtas av Court Line, Haldin & Co,. Ltd, London, UK. Senere kom den til Bergen (Per Gjerding. 1912. Etterhvert i 1917 kom den tilbake til Den Norske Amerika linjen, Kristiania da som «Romsdalsfjord».
Bruttotonnasje: 4.580 Nettotonnasje: 3.242.
Maskin og motor: Triple 3 cyl. NHK.
Dimensjoner: Lengde 355.5″ Bredde 50.0″ Dybde 27.6″.
Fyrbøter Morten Dagfinns siste kjente mønstring er av den korte sorten, skal vi gi Klara Johanne takken for at han ga seg i tide? På i New York, USA og av i Bergen, 29.10.1920. Fra nå er han knyttet til Tønsberg Brannvesen.