Johan Gustav Edvart Sahlsten 1891-1973

Johan Gustav Edvart Sahlsten 1891-1973

Johan Gustav Edvart Sahlsten 1891-1973 Oldemors eldste bror

Dampskipet «Samson«

Digitalt museum

Ble bygget hos K. Larsen, Arendal i 1886.

Brutto 506 og Netto 254. Lengde 147.9′ Bredde 31.1′ og Dypgående 17.1′.

Eier og rederi T.Thommesen & søn m.fl., Arendal. Disse solgte i løpet av 1907 til O.M. Bugge, Trondheim.

Johan G. Edvart mønstret på Sælfangeren 03.03.1907 i Arendal og av 01.08.1907 i Arendal. Den opererte i Nordishavet. Fangsten besto av 2984 sælskind, 4 bjørneskind, 32 Bottlenoseskind, 1 hval og 1200 tønner med spekk.

Barken «Askøy»

Norsk maritimt museum

Bygget ved Laget, Risør i 1872. Brødrene Myhra, Porsgrunn gjennom A/S Bark Askøy kjøper barken i 1905 av H.C. Hansen, Porsgrunn. Den blir deretter solgt 1.kvartal i 1908 til opphugging i Mandal.

Brutto 497 Netto 461 Drektighet 250,5 coml.

Lengde 141.7′ Bredde 31.3′ Dypgående 17.9′.

Johan G. Edvart mønstrer på 11.09.1907 i Fredrikstad og av 23.11.1907 i Kristiania.

Utifra seilaser, ser det ut som at «Askøy» går i Nordsjøfart.

Dampskipet «Phønix»

Mangler bilde av dette fartøyet.

Bygget ved verftet, W. Doxford & Sons, Pallion, Sunderland, UK. Ferdigstilt januar 1889. Hadde hjemmehavn i Belfast, Irland før den i 1897 ble solgt til C. Blumer Hofgaard, Tønsberg, ble da også omdøpt til Phønix.

Brutto 2.172 Netto 1.370 Dødvekt 3.000 Lengde 280.0′ Bredde 38.3′ Dypgående 18.3′.

Han mønstrer på 02.01.1908 i Tønsberg men ikke lenge etter at skipet legger til kai i New York 02.08.1908 rømmer han «Phønix». Hva Johan livnærer seg av i sin nye verden vites ikke foreløpig men det skal gå litt over et år før han blir nevnt som sjømann i arkivene. Da mønstrer han på i Portland, Maine, USA.

Glenalven? 21.10.1909 Portland 09.03.1910 Limerick (Matros)

Mangler info, trolig utenlandsk skip og rederi.

J.A. Glan?? 24.03.1910 Newport, NY 18.05.1910 San Francisco

Mangler info, trolig utenlandsk skip og rederi.

Dampskipet «Cito»

skipshistorie.no

Bygget ved Ottøy verft i Ryfylke av Skipsbyggmester Paul Otøen. Ferdigstilt i desember 1873.

Første eier Ths. Thorstensen m.fl., Stavanger.

Brutto 187 Netto 106. Lengde 101.40′ Bredde 24.20′ Dypgående 11.60′.

Skipet ble senere solgt til Haldor Virik, Sandefjord i 1887 som brukte den i bottlenose fangst.

Mønstrer på 24.03.1911 i Sandefjord og av 25.07.1911 i hjemmehavnen Sandefjord.

Dampskipet «Bombay»

Skipshistorie.no

Bygget ved verftet C. Mitchell & Co., Newcastle, UK og levert juni 1882 som byggenummer 432.

Brutto 3.216 Netto 2.040 Dødvekt 4.600 Lengde 336.8′ Bredde 41.4′ Dypgående 26.5′.

Chr. Christensen, Sandefjord kjøpte denne i juli 1909.

Mønstrer på «kjødkokeriet» 14.09.1911 i Sandefjord og av 18.05.1912 i Sandefjord. Sesongen på Syd Georgia er over. 17.000 fat blir fangsten på.

Johan Edvard tar styrmannskolen 1916.

Han har også kjørt postruten Tønsberg til Tjøme i noen år.

A10526

Hvalfangeren «Star II»

H.Larsson-Feddes samling

Bygget og levert april 1912 ved verftet Seattle Construction & Dry Dock Co., Seattle, WA, USA. Da til 1.eier  United States Whaling Co (P.Bogen) Ketchikan, U.S.A.

HISTORIKK:
v/H.Larsson-Fedde.

4/1912: United States Whaling Co (P.Bogen) Ketchikan, U.S.A. – STAR II
/1923: Hvalf.A/S Rosshavet (J.Rasmussen & M.Konow) Sandefjord – STAR II
/1929: A.Pasco.,Invercargill, New Zealand – TARATAHI
/1931: Stewart Island Fresh Oyster Co.Ltd., Invercargill – TARATAHI
/1935: Foveau & Strait Oyster & Fish Supply Co.Ltd., Invercargill –  TARATAHI
/1949: Futher information unknown-videre skjebne ukjent:

Maskineri:
Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 12″-20″-33″. Maskineri bygget ved Seattle Construction & Dry Dock, Seattle, Washington, USA.

Mønstrer på og av i Sandefjord. 25.08.1924 – 11.05.1925.

Hvalfangeren «Star VII»

Larship.no

Bygget ved Akers Mek. Verksted, Oslo og leveringsklart august 1923 som byggenummer 408. Levert til Reder Johan Rasmussen, Sandefjord. Endret navn fra Føik til Star VII i 1925.

Brutto 197 Netto 66 .

Lengde 111.0′ Bredde 21.9′ Dypgående 12.7′.

Johan mønstrer på i Sandefjord 01.08.1925 og går til New Zealand via Suezkanalen, sammen med «Star VI» Han mønstrer av i Sandefjord 16.05.1926. Denne sesongen er kalt Rosshav ekspedisjonen og foregikk nær Sydpolen. Deres kokeri «Sir James Clark Ross» kunne melde fra om 3 døde skipsmedlemmer av gassforgiftning. (Nb.no)

Reder Johan Rasmussen, Sandefjord

Hvalfangeren «Star V»

Bygget ved Framnæs Mek.Verk., Sandefjord og klargjort oktober 1909 som byggenummer 80.

Bruttotonnasje: 168 Nettotonnasje: 62.

Lengde: 101.0′ Bredde: 20.1′ Dypgående: 11.9′.

Historikk:

1909 – Levert som hvalfanger av Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Ocean A/S (Chr. Nielsen & Co.), Larvik – PELICAN
1920 – Hvalfangerselskabet Ocean A/S sammensluttet med Hvalfanger-A/S Vestfold (Peder Bogen), Sandefjord.
1923 – Solgt for NOK 160.000 til Hvalfanger A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord – nytt navn – STAR V
1940 – Solgt til Robert J. Hamilton, Hamilton, New Zealand.
1942 – Ikke i Lloyd’s register.

Maskineri:
Tripple dampmaskin, 3 cylindere diam. 11.0″ – 18.0″ – 29.0″. Maskineri bygget ved Akers Mek. Verksted, Kristiania. Kjeler bygget ved Nylands mek. Verksted, Kristiania.

Han mønstrer på 06.09.1926 og av 04.09.1927

Hvalfangeren «Windfall»

Bygget ved Nylands Verksted, Oslo og levert mars 1908, da som «Jon Sigurdsson». Går også ved navn «Mossel». Etterhvert døpt til «Windfall» ved overtagelse til Rederiet Waalman & Bugge, Tønsberg i 1924.

Brutto 123 Netto 52 Lengde 93.1′ Bredde 17.3′ Dypgående 11.5′.

Johan mønstrer på 14.04.1928 i Tønsberg som fører av båten. Mønstrer av i Tønsberg 25.11.1929.

Rederiet Waalman & Bugge, Tønsberg

Hvalfangeren «Sorka»

Bygget ved Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Norge og klargjort august 1919 som byggenummer 39.

Bruttotonnasje: 227 Nettotonnasje: 118 Dødvekt: 300.

Lengde: 109.5′ Bredde: 21.6′ Dypgående: 13.4′.

HISTORIKK:
v/H.Larsson-Fedde.

8/1919: H.N. Henriksen, Tønsberg – SORKA
12/1920: Henrik N. Hendriksen, Leith, Skottland,,U.K. – SORKA
11/1921: Chr.Salvesen & Co.Ltd., Leith, Skottland,U.K. – SORKA
/1924: South Georgia Co.Ltd (Chr.Salvesen & Co.) Leith, Skottland, U.K. – SORKA
/1928: South Georgia Co.Ltd (Chr.Salvesen & Co)Cape Town, Sydafrika – SORKA
/1929: Waalman & Bugge, Tønsberg – SORKA
6/1930: Hvalfanger A/S Africa (B.Gundersen) Sandefjord – GUN 7
/1933: Hvalfanger A/S Africa (Frithjof Bettum) Sandefjord – GUN 7
/1934: Hvalfanger A/S Africa (H.Waalman) Tønsberg – GUN 7
1/1936: A/S Sevilla (Onesimus Andersen) Tønsberg – GUN 7
7/1936: Karlshamns Skeppsvarv, Karlshamn, Sverige – GUN 7
11/1936: Klaus A. Andersson, Karlskrona, Sverige – VITUS
/1936: ny motor: Skandia    BHK 180  
11/1937: A/B A.K. Fernstrøms Granitindustri, Karlskrona, Sverige – GRANITA
4/1946: Rederi A/B Kinnekulle (J.Andersson) Lidkøping, Sverige – KINNEKULLE
/1951: Rederi A/B Kinnekulle (Helge Källsson) Lidkøping, Sverige – KINNEKULLE
/1953: Forl.6,53m-DWT:430 tonn.BRT:294 tonn.NET:159 tonn
/1953: ny motor: Alpha    BHK 300   Fart: 9 knop
2/1964: P/R Gunnar B.Børjesson, Hønø, Sverige – CONDOR
9/1970: Egon Børjesson,Hønø, Sverige –  CONDOR
/1971: Rune Henriksson P/R, Gøteborg, Sverige –  CONDOR
/1972: P/R Condor (S.P.Petterson A/B) Gøteborg, Sverige –  CONDOR
/1973: P/R Condor (Mats H.Holmgren) Gøteborg, Sverige –  CONDOR
1/1975: Grunnstøtte 17/1 utenfor Fjellbacka på reise Larvik til Åhus med soyamel. Refloat og solgt til T.Johannisson,Gøteborg  for opphugging.Ank.Gøteborg 25/3-1975   

Han mønstrer på 19.04.1930 og av 24.11.1930.

Hvalfangeren «Egeland»

skipshistorie.no

Båten ble bygget ved Akers Mekaniske Verksted, Oslo, levert som byggenummer 331 i mars 1912. Dette på oppdrag for Union Whaling Fishing Co. Ltd, Port Natal, South Africa under navnet «Egeland». Navnet gjenspeiler seg til eier og reder Jacob Egeland.

Brutto 153 Netto 54.

Lengde 104.5′ Bredde 20.1′ Dypgående 11.8′.

Grunnstøtte utenfor Palestinakysten på reise fra Durban Til Haifa, Palestina for å tjenestegjøre for den Norske Marine (FY-189) 1941.

Men Johan Gustav Edvart var der lenge før det. Han mønstrer på som fører 04.04.1931 i Tønsberg og av i samme by 26.10.1931.

Med dette var yrkeslivet til sjøs over for Johan Edvard. Resten av sitt aktive yrkesliv var han vaktmann, etterhvert vaktsjef på Vrengen bro, som leder trafikken over til Tjøme fra Nøtterøy siden.

Legg igjen en kommentar