Johan Albert Carlsson 1882-1950
Bottlenosefangst i nord

Skonnert «Urania« | Byggenr: | |
Byggeår: | Verft: | Rederi: |
Bruttotonnasjevekt: | Nettotonnasjevekt: | Dødvekt: |
Lengde: ‘ | Bredde: ‘ | Dyp: ‘ |
Maskin/Motorytelse: | ||
Påmønstring | 28.03.1898 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 13.07.1898 | Ålesund, Norge |
Stilling: | ||
Fartøyets skjebne | ||
Bilde: | Historikk: |
Skonnert «Reykjavik« | Byggenr: | |
Byggeår: | Verft: | Rederi: Anton Brechlin Andersen, Tønsberg, Norge |
Bruttotonnasjevekt: | Nettotonnasjevekt: | Dødvekt: |
Lengde: | Bredde: | Dyp: |
Maskin/Motorytelse: | ||
Påmønstring | 27.03.1899 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 25.07.1899 | Tønsberg, Norge |
Stilling: | ||
Fartøyets skjebne | ||
Bilde: | Historikk: |
Nordsjøfart
Barken er i Nordsjøfart med stenkull.

Grenmar 11.11.1899
Bark «Statsraad Broch« | Byggenr: | |
Byggeår: 1869 | Verft: J. Jørgensens værft (H.W. Antzee) Svelvik, Norge | Rederi (1899): Hj. J. Winsnes m. fl., Porsgrund, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 322 | Nettotonnasjevekt: 302 | Dødvekt: |
Lengde: 110.6′ | Bredde: 27.0′ | Dyp: 15.3′ |
Maskin/Motorytelse: | ||
Påmønstring | 05.08.1899 | Porsgrund, Norge |
Avmønstring | 12.12.1899 | Porsgrund, Norge |
Stilling: | ||
Fartøyets skjebne | 1902 | Sprang lekk og forlatt i Nordsjøen på reise fra Shields, UK til Kristiania, Norge med kull |
Bilde: Digital Museum Telemark | Historikk: Sjohistorie.no |

Trelastfart
Johan Albert aka Albert C. kan ikke ha vært lenge ombord. Trolig kun ved overtagelsen til Tønsberg rederen, Alf Monsen.
DS «Alfheim« | Patria (1907) | Byggenr: 124 |
Byggeår: 1883 | Verft: Bartram, Haswell & Co, Sunderland, UK | Rederi: Alf Monsen, Tønsberg, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 1.598 | Nettotonnasjevekt: 1.012 | Dødvekt: |
Lengde: 258.5′ | Bredde: 36.0′ | Dyp: 18.6′ |
Maskin/Motorytelse: | Compound dampmaskin, 2cylindere, diameter 33.0”–62.0”. | |
Påmønstring | Hartlepool, UK | |
Avmønstring | Tønsberg, Norge ? | |
Stilling: | ||
Fartøyets skjebne | 1913 | Havarerte på Utklippan fyr, sør for Karlskrona, Sverige mens hun var på reise fra Leith, Scotland to Hernösand, Sverige med kull. |
Bilde: | Historikk: Sjohistorie.no |

Alfheim, her som Patria. Kilde ukjent
Trelastfart på Canadas østkyst
I Johan Albert aka Albert C. sin annotasjonsrulle, eller ungdomsrulle, er det nevnt hvor han har rømt når de ligger ved land i Pugwash. Cumberland, Pugwash, Nova Scotia, Canada.
Han er også oppført i andre arkiver som utvandret til Amerika i 1901.
Bark «Bastø« | Byggenr: | |
Byggeår: 1863 | Verft: Wm. Duthie & Co., Aberdeen, Skotland | Rederi: A. Jørgensen, Horten, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 822 | Nettotonnasjevekt: 791 | Dødvekt: |
Lengde: 179.5′ | Bredde: 31.8′ | Dyp: 19.3′ |
Maskin/Motorytelse: | ||
Påmønstring | 05.03.1900 | Kristiania, Norge |
Avmønstring | 18.06.1900 | Porsgrund, Norge |
Stilling: | ||
Fartøyets skjebne | 1903 | Fartøyet ble lekk etter fler stormer på reise fra Kristiania til Island med tønner, trelast etc. Måtte søke nødhavn i Grimsby. Etter at lasten var losset viste det seg at skuten hadde fått så sterk begivning at den ble kondemnert og solgt til England. |
Bilde: Norsk maritimt museum | Historikk: Sjohistorie.no |

1907 – gifter seg med Hilda Nerheim

U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 for Albert Carlsen Moe


Sølvbryllup 1932

Washington posten 11.03.1932
Businesskort ca 1940


DS «Alcides« | ex Wilhelm Bisterfeld ex Ferm ex Siirto | Byggenr: 488 |
Byggeår: 1921 | Verft: D.W. Kremer & Sohn, Elmshorn, Tyskland | Rederi: Rederi, Farsø, J. T. Kristiania, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 826 | Nettotonnasjevekt: 429 | Dødvekt: 1.200 |
Lengde: 193.1′ | Bredde: 31.0′ | Dyp: 12.3′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3.cyl. / NHK 104 | 8 knop |
Påmønstring | 09.11.1924 | Drammen, Norge |
Avmønstring | 08.05.1925 | Brest, Frankrike |
Stilling: | Bysse – og dekksgutt | |
Fartøyets skjebne | 1959 | Forliste sør for Malta (5 omkom) |
Bilde: se under | Historikk: sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |
DS «Alcides« | ex Wilhelm Bisterfeld ex Ferm ex Siirto | Byggenr: 488 |
Byggeår: 1921 | Verft: D.W. Kremer & Sohn, Elmshorn, Tyskland | Rederi: Rederi, Farsø, J. T. Kristiania, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 826 | Nettotonnasjevekt: 429 | Dødvekt: 1.200 |
Lengde: 193.1′ | Bredde: 31.0′ | Dyp: 12.3′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3.cyl. / NHK 104 | 8 knop |
Påmønstring | 09.11.1924 | Drammen, Norge |
Avmønstring | 08.05.1925 | Brest, Frankrike |
Stilling: | Bysse – og dekksgutt | |
Fartøyets skjebne | 1959 | Forliste sør for Malta (5 omkom) |
Bilde: se under | Historikk: sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |
DS «Alcides« | ex Wilhelm Bisterfeld ex Ferm ex Siirto | Byggenr: 488 |
Byggeår: 1921 | Verft: D.W. Kremer & Sohn, Elmshorn, Tyskland | Rederi: Rederi, Farsø, J. T. Kristiania, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 826 | Nettotonnasjevekt: 429 | Dødvekt: 1.200 |
Lengde: 193.1′ | Bredde: 31.0′ | Dyp: 12.3′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3.cyl. / NHK 104 | 8 knop |
Påmønstring | 09.11.1924 | Drammen, Norge |
Avmønstring | 08.05.1925 | Brest, Frankrike |
Stilling: | Bysse – og dekksgutt | |
Fartøyets skjebne | 1959 | Forliste sør for Malta (5 omkom) |
Bilde: se under | Historikk: sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |
DS «Alcides« | ex Wilhelm Bisterfeld ex Ferm ex Siirto | Byggenr: 488 |
Byggeår: 1921 | Verft: D.W. Kremer & Sohn, Elmshorn, Tyskland | Rederi: Rederi, Farsø, J. T. Kristiania, Norge |
Bruttotonnasjevekt: 826 | Nettotonnasjevekt: 429 | Dødvekt: 1.200 |
Lengde: 193.1′ | Bredde: 31.0′ | Dyp: 12.3′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3.cyl. / NHK 104 | 8 knop |
Påmønstring | 09.11.1924 | Drammen, Norge |
Avmønstring | 08.05.1925 | Brest, Frankrike |
Stilling: | Bysse – og dekksgutt | |
Fartøyets skjebne | 1959 | Forliste sør for Malta (5 omkom) |
Bilde: se under | Historikk: sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |