Arthur Adolf Sahlsten 1902-1969

Arthur Adolf Sahlsten 1902-1969

Oldemors yngste bror blir født 11.01.1902, familien bor på Øvre Holtane på Tjøme i Vestfold. Arthur blir førstereisgutt under 1.verdenskrig. Tidlig 1917, har Tyskland erklært uinnskrenket ubåtkrig. Europa har vært i krig på tredje året. USA tar også del i krigen dette året. Det er altså ikke hvilken som helst tid, den unge mannen legger ut på sin første hyre. Som yngstegutt i søskenflokken skulle han også endelig få se den store verden som sine brødre før han.

Førstereisgutten skal erobre verden.

Da passer det bra at fartøyet går i rute mellom Europa og Amerika. Damperen har dagen før ankommet hovedstaden.

DS «Sommerstad«Byggenr: 102
Byggeår: 1906-1908Verft: R. Stephenson & Co. Ltd. Hebburn, Newcastle, EnglandRederi: A. F. Klaveness AS, Kristiania, Norge
Bruttovekt: 3.875Nettovekt: 2.502Dødvekt:
Lengde: 340.0′Bredde: 47.1′Dyp: 27.3′
Maskin/Motorytelse: NHK 312 IHK 1500
Påmønstring20.11.1917Kristiania, Norge
Avmønstring18.12.1917Baltimore, MD, USA
Stilling:Kahyttegutt
Fartøyets skjebne12.08.1918Senket av tysk ubåt U117
Bilde: ved Arne GundersenHistorikk: Sjohistorie.no

Arthur Adolf går ikke lenge uten neste hyre, allerede dagen etter ankomsten i Baltimore er han ombord i DS «Verona» som lettmatros i New York, NY, USA. 19.12.1917 forlater skipet til varme strøk, trolig i Karibien og Syd-Amerika for å bringe frukt av flere sorter tilbake til Nord-Amerika. Han har mønstret på en såkalt «Mosquito» båt. Den gikk altså i Amerikansk fruktfart. Sin første jul hjemmefra feires i helt uvante omgivelser. Gradestokken Julaften på Tjøme viser kun 2 grader. Han får et lengre opphold og mønstrer ikke av i Baltimore, MD, USA før 01.07.1919. Krigen er på det nærmeste over, våpenhviler avtales og Versailles-traktaten undertegnes av de allierte og Tyskland. Lettmatrosen setter da kursen hjem til fedrelandet. Om Arthur kommer seg via Amerikabåtene er usikkert. Reglene var at rederiet besørget hjemreise så lenge avmønstring var sør for Brest, Frankrike. Tjøme venter nok uansett. Familien har han ikke sett på nesten 2 år. Arthur sin søster Signora Josefine dør tidligere 1919, kun 19 år. Livet er ikke en dans på roser.

Tvedestrandsposten 04.09.1918

Og i Arbeidet avis i Bergen 09.09.1918 kunne man lese følgende:

DS «Verona«Byggenr: 226
Byggeår: 1903Verft: Burmeister & Wain, København, DanmarkRederi: A. F. Klaveness AS, Sandefjord, Norge
Bruttovekt: 1.221Nettovekt: 669Dødvekt: 1.100
Lengde: 220.0′Bredde: 32.0′Dyp: 22.2′
Maskin/Motorytelse: Triple 3 cyl.NHK 242 IHK 1370
Påmønstring19.12.1917New York, NY, USA
Avmønstring01.07.1919Baltimore, MD, USA
Stilling:Lettmatros
Fartøyets skjebne1933Opphugging
Bilde: ved Steinar NorheimHistorikk: Sjohistorie.no

Lettmatros Arthur Adolf mønstrer på i Kristiania 27.09.1919. og klar for nye opplevelser og oppdagelser i inn – og utland. «Songa» gikk under betegnelsen «Kornbaat». Import fra Amerika til Norge sørget for. Han mønstrer av i Bergen 10.05.1920. Fartøyet har i løpet av et års tid hatt Tønsberg som hjemmehavn under navnet «Morgana». Nå har det blitt solgt tilbake til Bergen og reder Adolf Andersen. Det blir sommer på Tjøme og helt sikkert gjenfortellinger av hva den unge mannen har fått med seg. Det skal bli nye og stadig lengre reiser som venter på han.

DS «Songa«ex. Myrtledene, senere MorganaByggenr: 222
Byggeår: 1892Verft: Short Brothers Ltd., Sunderland. UKRederi: Lorentz Wiese Hansen, Bergen (1915-1919) J.A. Jespersen, Tønsberg (1919-1920)
Bruttovekt: 2.943Nettovekt: 1.810Dødvekt: 4.570
Lengde: 320.0′Bredde: 40.5′Dyp: 21.2′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHK 248
Påmønstring27.09.1919Kristiania, Norge
Avmønstring10.05.1920Bergen, Norge
Stilling:LettmatrosKornbåt
Fartøyets skjebne1920Grunnstøtte med kull (Bodø)
Bilde: ved Steinar NorheimHistorikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

BILDET KOMMER

Dampskipet «Bertha»

Sommeren er på hell og Arthur Adolf reiser på nytt nytt inn til Kristiania for påmønstring ombord i DS «Bertha» 03.08.1920. Lettmatrosen skal seile på Kina. 23.02.1921 mønstrer han av igjen i hovedstaden.

DS «Bertha«Byggenr: 56
Byggeår: 1906Verft: Fevigs Jernskibsbyggeri, Grimstad, NorgeRederi: H.A. Meyer, Tønsberg
Bruttovekt: 1.680Nettovekt: 1.066Dødvekt: 2.600
Lengde: 269.6′Bredde: 39.0′Dyp: 18.4′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.IHK 1138
Påmønstring03.08.1920Kristiania, Norge
Avmønstring23.02.1921Kristiania, Norge
Stilling:LettmatrosReiste på Kina
Fartøyets skjebne1941Under japansk kontroll
Bilde: Historikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

BILDET SAVNES

Lettmatros Arthur Adolf ser seg ikke mye tilbake og skaffer seg raskt ny hyre, denne gang blir det et 3 måneders hyre med DS «Louisiana». Fra hjembyen Tønsberg reiser han 15.03.1921 ut Oslofjorden og kanskje kan en og annen av hans familie se dampskipet når det går forbi Tjømelandet. 06.06.1921 seiler «Louisiana» inn på nytt til hovedstaden hvor han mønstrer av.

Dampskipet «Louisiana»

DS «Louisiana«Byggenr: 22
Byggeår: 1921Verft: Furness Ship Building Co. Ltd. Haverton Hill, UKRederi: Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg
Bruttovekt: 5.810Nettovekt: 2.767Dødvekt: 7.000
Lengde: 362.2′Bredde: 52.2′Dyp: 31.1′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.IHK 2200 (10 knop)
Påmønstring15.03.1921Tønsberg, Norge
Avmønstring06.06.1921Kristiania, Norge
Stilling:Lettmatros
Fartøyets skjebneSolgt 1928Opphugging 1958
Bilde: H.Larsson-HeddeHistorikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

Kilde: sjohistorie.no

Etter en sommer hjemme på Tjøme, så reiser han inn til Tønsberg for ny hyre. 17.09.1921 er lettmatrosen ombord på «Cubano» for utlandet. Avmønstringen skjer i South Shields, UK 31.07.1922. Ny hyre er allerede inngått på samme båt.

Dampskipet «Cubano»

DS «Cubano«Byggenr: 533
Byggeår: 1921Verft: Joseph L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland, UKRederi: Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg
Bruttovekt: 5.810Nettovekt: 3.639Dødvekt: 8.420
Lengde: 395.1′Bredde: 53.3′Dyp: 32.7′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHK 504 IHK 2900 (12 knop)
Påmønstring17.09.1921Tønsberg, Norge
Avmønstring31.07.1922Kristiania, Norge
Stilling:Lettmatros
Fartøyets skjebneSenket 1940Tysk ubåt 124
Bilde: H.Larsson-HeddeHistorikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

Dampskipet «Cubano»

Så ingen nærmere hvile på den nye matrosen ombord. 31.07.1922 går ferden mot det amerikanske kontinentet. Under hele denne mønstringen er det fra Nord Amerika til Syd Amerika. Han opplever kanskje det berømte karnevalet i Rio de Janeiro, Brasil. Båten er innom der ved flere anledninger i løpet av karnevalstiden. Han mønstrer av i New York, USA 03.05.1923. Senere på høsten dette året dør hans far Svante Albin Edvard av hjertelammelse.

Styrmannsertifikatet for dampskip tar han hjemme i Norge og har det i sine hender 08.04.1925.

Neste etappe

Det er kamp om opprykk og bruk av papirer. Ombord i «Lorentz Bruun» er det matrosen som reiser fra Tønsberg 19.05.1925 til Cape Blanco, Vest Afrika for hvalfangst. Hyren utgår 12.01.1926.

Dampskipet «Lorentz Bruun»

DS «Lorentz Bruun«Byggenr:
Byggeår: 1925Verft: Jarlsø Mek. Verksted, TønsbergRederi: A/S South Atlantic Lorentz Bruun, Tønsberg
Bruttovekt: 220Nettovekt: 83Dødvekt:
Lengde: 111.2′Bredde: 23.1′Dyp: 13.2′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.129 NHK (11 knop)
Påmønstring19.05.1925Tønsberg, Norge
Avmønstring12.01.1926/27.01.1926Tønsberg, Norge
Stilling:Matros/StyrmannHvalfangst
Fartøyets skjebneForlis 1947Mozambique kanalen
Bilde: ikke kjentHistorikk: Skipshistorie.net

Afrikas vestkyst kaller på nytt, det skal bli 3 sesonger ombord i hvalbåten «Windsor». Styrmannen Arthur Adolf mønstrer ombord fra Tønsberg 29.03.1926 og kommer hjem igjen 27.12.1926.

Dampskipet «Windsor» (1)

DS «Windsor«Tangalane / Klo IIByggenr: 89
Byggeår: 1912Verft: Framnes Mek. Verksted, SandefjordRederi: Waalman & Bugge, Tønsberg
Bruttovekt: 174Nettovekt: 60Dødvekt:
Lengde: 111.5′Bredde: 20.1′Dyp: 12.1′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHK 84 (11 knop)
Påmønstring19.05.1925Tønsberg, Norge
Avmønstring12.01.1926/27.01.1926Tønsberg, Norge
Stilling:StyrmannHvalfangst
Fartøyets skjebneStrandet 1948Pelican Point, Walvis Bay, Syd Vest Afrika (på vei til feltet)
Bilde: Norsk Maritim Museum /LarshipHistorikk: Skipshistorie.netH. Larsson-Fedde

Dampskipet «Windsor» (2)

Sesong 2 ombord starter med utfart 19.03.1927 fra Tønsberg og fornyelse 17.10.1928 fra Cape Town, Afrika også denne som styrmann.

Dampskipet «Windsor» (3)

En overvintring i varme strøk fra 17.10.1928 i Cape Town, Afrika. Styrmannen kommer hjem til Tønsberg 17.04.1929.

Enda mer hvalfangst!

Ny sommer på Tjøme før han som styrmann mønstrer på «Southern Barrier» i Sandefjord 16.08.1929. Tilbake i Sandefjord er han 26.05.1930.

Førersertifikat tar han 22.06.1930. Gratulerer!

Dampskipet «Southern Barrier»

DS «Southern Barrier«Byggenr: 899
Byggeår: 1929Verft: Smiths Dock Co., South Bank, Middlesbrough, UKRederi: Southern Whaling & Sealing Co Ltd, Dunedin, New Zealand
Bruttovekt: 250Nettovekt: 88Dødvekt:
Lengde: 116.0′Bredde: 24.2′Dyp: 12.7′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHP 72
Påmønstring16.08.1929Sandefjord, Norge
Avmønstring26.05.1930Sandefjord, Norge
Stilling:StyrmannHvalfangst
Fartøyets skjebneLloyds reg. 1958Eier S.M. Pettersen
Bilde: PinterestHistorikk: Skipshistorie.netEinar Ottarsen Onsøien

Rederi/agent: A. C. Olsen, Sandefjord var representant i Norge for Irvin & Johnson (South Africa) Ltd, Cape Town Sør-Afrika, Union Whaling, Durban mm.»

Hvalbåtfører!

Arthur Adolf har blitt fører av hvalbåt. Fra Tønsberg mønstrer han på 09.08.1930 og ankommer hjembyen igjen på selveste 17.05.1931. Bare 10 dager før, så dør min oldemor, Arthurs søster Harda A. Sahlsten. Sesong 1931/32 blir det ingen hvalfangst på Arthur. Ligger allikevel ikke på latsiden, han gifter seg med Sandefjordsjenta Agnes Johanne Larsen 06.06.1932 i Nøtterøy kirke. Forlovere var Anders Kjær og Mina Karlsen, Ekenes, Nøtterøy.

Dampskipet «Skudd 3»

DS «Skudd 3«Byggenr: 297
Byggeår: 1929Verft: Nylands Verksted, Kristiania, NorgeRederi: Hvistendahl, Sørlie & Co, Tønsberg, Norge
Bruttovekt: 245Nettovekt: 84Dødvekt:
Lengde: 115.1′Bredde: 23.1′Dyp: 13.2′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHK 135 (Fart 12 knop)
Påmønstring09.08.1930Sandefjord, Norge
Avmønstring17.05.1931Sandefjord, Norge
Stilling:Hvalbåtfører/skytterHvalfangst
Fartøyets skjebneSenket i flyangrep 1941
Bilde: UkjentHistorikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

Arthur Adolf fører hvalbåten 17.09.1932 fra Tønsberg og hjem igjen kommer han til Tønsberg 26.04.1933 etter endt sesong. Hans første av 3 sesonger på «Skudd 2».

Dampskipet «Skudd 2» (1)

DS «Skudd 2«Byggenr: 79
Byggeår: 1929Verft: Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, NorgeRederi: Hvistendahl, Sørlie & Co, Tønsberg, Norge
Bruttovekt: 225Nettovekt: 122Dødvekt: 305
Lengde: 37,9 mtrBredde: 7,04 mtrDyp: 4,02 mtr
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHK 135 (Fart 12 knop)
Påmønstring17.09.1932Tønsberg, Norge
Avmønstring26.04.1933Tønsberg, Norge
Stilling:Hvalbåtfører/SkytterHvalfangst
Fartøyets skjebneSlettet i register 2009Opphugget
Bilde: LardexHistorikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

Dampskipet «Skudd 2» (2)

Hvalbåtfører Arthur Adolf mønstrer på for hans 2.sesong ombord fra Tønsberg 07.09.1933 og hjem igjen til Tønsberg 01.04.1934.

Han står i avisoppslaget oppført som skytter/fører på «Skudd III» men mønstringsprotokollen sier «Skudd II».

Dampskipet «Skudd 2» (3)

Arthur Adolfs 3.sesong starter fra Tønsberg 06.10.1934 og avslutter sesongen 09.05.1935.

Arthur Adolf fører «Skudd 4» fra Tønsberg til feltet 15.10.1936. En gang på vårparten ankommer de Tønsberg igjen i 1937.

Fortsatt er Arthur Adolf fører på en hvalfangstbåt. Han har holdt seg i samme rederi en del sesonger nå og reiser fra Tønsberg 11.10.1937 med ankomst samme by 22.04.1938.

I lokalavisa vises det til at han også var skytter/fører ombord i «Skudd 4» i samme rederi under 1938/1939 sesongen. Toktet starter 10.10. 1938. Ankomst Tønsberg på vårparten 1939. Europa er anspent.

Dampskipet «Skudd 4»

DS «Skudd 4«Byggenr: 79
Byggeår: 1929Verft: Nylands Verksted, Kristiania, NorgeRederi: Hvistendahl, Sørlie & Co, Tønsberg, Norge
Bruttovekt: 245Nettovekt: 84Dødvekt:
Lengde: 115.1′Bredde: 23.1′Dyp: 13.5′
Maskin/Motorytelse:Triple 3 cyl.NHK 135 (Fart 12 knop)
Påmønstring15.10.1936Tønsberg, Norge
Avmønstringvåren 1937Tønsberg, Norge
Stilling:Hvalbåtfører/SkytterHvalfangst
Fartøyets skjebneForlist 1966Quintay Bay, Chile 13/06 i sterk storm.
Bilde: UkjentHistorikk: Sjohistorie.noH. Larsson-Fedde

Kokeriet hvalbåtene leverte til FLK Skytteren.

TBG10219290120001 SKYTTEREN. Bilde via Ragnar Iversen.

Som nevnt så giftet Arthur seg med Sandefjord damen Agnes Johanne f. Larsen (16.07.1906 – 18.07.1943) 08.06.1932. Han gifter seg senere med hennes eldre søster Gunhild Marie (18.05.1899 – 29.04.1976) Selv dør Arthur Adolf 01.09.1969 på Knarberg, Nøtterøy, Vestfold. Etterlater seg ingen barn så vidt jeg kan se.

Legg igjen en kommentar