Arthur Adolf Sahlsten 1902-1969
Oldemors yngste bror blir født 11.01.1902, familien bor på Øvre Holtane på Tjøme i Vestfold. Arthur blir førstereisgutt under 1.verdenskrig. Tidlig 1917, har Tyskland erklært uinnskrenket ubåtkrig. Europa har vært i krig på tredje året. USA tar også del i krigen dette året. Det er altså ikke hvilken som helst tid, den unge mannen legger ut på sin første hyre. Som yngstegutt i søskenflokken skulle han også endelig få se den store verden som sine brødre før han.
Førstereisgutten skal erobre verden.
Da passer det bra at fartøyet går i rute mellom Europa og Amerika. Damperen har dagen før ankommet hovedstaden.

DS «Sommerstad« | Byggenr: 102 | |
Byggeår: 1906-1908 | Verft: R. Stephenson & Co. Ltd. Hebburn, Newcastle, England | Rederi: A. F. Klaveness AS, Kristiania, Norge |
Bruttovekt: 3.875 | Nettovekt: 2.502 | Dødvekt: |
Lengde: 340.0′ | Bredde: 47.1′ | Dyp: 27.3′ |
Maskin/Motorytelse: NHK 312 IHK 1500 | ||
Påmønstring | 20.11.1917 | Kristiania, Norge |
Avmønstring | 18.12.1917 | Baltimore, MD, USA |
Stilling: | Kahyttegutt | |
Fartøyets skjebne | 12.08.1918 | Senket av tysk ubåt U117 |
Bilde: ved Arne Gundersen | Historikk: Sjohistorie.no |

Arthur Adolf går ikke lenge uten neste hyre, allerede dagen etter ankomsten i Baltimore er han ombord i DS «Verona» som lettmatros i New York, NY, USA. 19.12.1917 forlater skipet til varme strøk, trolig i Karibien og Syd-Amerika for å bringe frukt av flere sorter tilbake til Nord-Amerika. Han har mønstret på en såkalt «Mosquito» båt. Den gikk altså i Amerikansk fruktfart. Sin første jul hjemmefra feires i helt uvante omgivelser. Gradestokken Julaften på Tjøme viser kun 2 grader. Han får et lengre opphold og mønstrer ikke av i Baltimore, MD, USA før 01.07.1919. Krigen er på det nærmeste over, våpenhviler avtales og Versailles-traktaten undertegnes av de allierte og Tyskland. Lettmatrosen setter da kursen hjem til fedrelandet. Om Arthur kommer seg via Amerikabåtene er usikkert. Reglene var at rederiet besørget hjemreise så lenge avmønstring var sør for Brest, Frankrike. Tjøme venter nok uansett. Familien har han ikke sett på nesten 2 år. Arthur sin søster Signora Josefine dør tidligere 1919, kun 19 år. Livet er ikke en dans på roser.

Tvedestrandsposten 04.09.1918
Og i Arbeidet avis i Bergen 09.09.1918 kunne man lese følgende:

DS «Verona« | Byggenr: 226 | |
Byggeår: 1903 | Verft: Burmeister & Wain, København, Danmark | Rederi: A. F. Klaveness AS, Sandefjord, Norge |
Bruttovekt: 1.221 | Nettovekt: 669 | Dødvekt: 1.100 |
Lengde: 220.0′ | Bredde: 32.0′ | Dyp: 22.2′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 242 IHK 1370 |
Påmønstring | 19.12.1917 | New York, NY, USA |
Avmønstring | 01.07.1919 | Baltimore, MD, USA |
Stilling: | Lettmatros | |
Fartøyets skjebne | 1933 | Opphugging |
Bilde: ved Steinar Norheim | Historikk: Sjohistorie.no |

Lettmatros Arthur Adolf mønstrer på i Kristiania 27.09.1919. og klar for nye opplevelser og oppdagelser i inn – og utland. «Songa» gikk under betegnelsen «Kornbaat». Import fra Amerika til Norge sørget for. Han mønstrer av i Bergen 10.05.1920. Fartøyet har i løpet av et års tid hatt Tønsberg som hjemmehavn under navnet «Morgana». Nå har det blitt solgt tilbake til Bergen og reder Adolf Andersen. Det blir sommer på Tjøme og helt sikkert gjenfortellinger av hva den unge mannen har fått med seg. Det skal bli nye og stadig lengre reiser som venter på han.
DS «Songa« | ex. Myrtledene, senere Morgana | Byggenr: 222 |
Byggeår: 1892 | Verft: Short Brothers Ltd., Sunderland. UK | Rederi: Lorentz Wiese Hansen, Bergen (1915-1919) J.A. Jespersen, Tønsberg (1919-1920) |
Bruttovekt: 2.943 | Nettovekt: 1.810 | Dødvekt: 4.570 |
Lengde: 320.0′ | Bredde: 40.5′ | Dyp: 21.2′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 248 |
Påmønstring | 27.09.1919 | Kristiania, Norge |
Avmønstring | 10.05.1920 | Bergen, Norge |
Stilling: | Lettmatros | Kornbåt |
Fartøyets skjebne | 1920 | Grunnstøtte med kull (Bodø) |
Bilde: ved Steinar Norheim | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |


BILDET KOMMER
Dampskipet «Bertha»
Sommeren er på hell og Arthur Adolf reiser på nytt nytt inn til Kristiania for påmønstring ombord i DS «Bertha» 03.08.1920. Lettmatrosen skal seile på Kina. 23.02.1921 mønstrer han av igjen i hovedstaden.
DS «Bertha« | Byggenr: 56 | |
Byggeår: 1906 | Verft: Fevigs Jernskibsbyggeri, Grimstad, Norge | Rederi: H.A. Meyer, Tønsberg |
Bruttovekt: 1.680 | Nettovekt: 1.066 | Dødvekt: 2.600 |
Lengde: 269.6′ | Bredde: 39.0′ | Dyp: 18.4′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | IHK 1138 |
Påmønstring | 03.08.1920 | Kristiania, Norge |
Avmønstring | 23.02.1921 | Kristiania, Norge |
Stilling: | Lettmatros | Reiste på Kina |
Fartøyets skjebne | 1941 | Under japansk kontroll |
Bilde: | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |
BILDET SAVNES
Lettmatros Arthur Adolf ser seg ikke mye tilbake og skaffer seg raskt ny hyre, denne gang blir det et 3 måneders hyre med DS «Louisiana». Fra hjembyen Tønsberg reiser han 15.03.1921 ut Oslofjorden og kanskje kan en og annen av hans familie se dampskipet når det går forbi Tjømelandet. 06.06.1921 seiler «Louisiana» inn på nytt til hovedstaden hvor han mønstrer av.
Dampskipet «Louisiana»
DS «Louisiana« | Byggenr: 22 | |
Byggeår: 1921 | Verft: Furness Ship Building Co. Ltd. Haverton Hill, UK | Rederi: Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg |
Bruttovekt: 5.810 | Nettovekt: 2.767 | Dødvekt: 7.000 |
Lengde: 362.2′ | Bredde: 52.2′ | Dyp: 31.1′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | IHK 2200 (10 knop) |
Påmønstring | 15.03.1921 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 06.06.1921 | Kristiania, Norge |
Stilling: | Lettmatros | |
Fartøyets skjebne | Solgt 1928 | Opphugging 1958 |
Bilde: H.Larsson-Hedde | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |


Kilde: sjohistorie.no
Etter en sommer hjemme på Tjøme, så reiser han inn til Tønsberg for ny hyre. 17.09.1921 er lettmatrosen ombord på «Cubano» for utlandet. Avmønstringen skjer i South Shields, UK 31.07.1922. Ny hyre er allerede inngått på samme båt.
Dampskipet «Cubano»
DS «Cubano« | Byggenr: 533 | |
Byggeår: 1921 | Verft: Joseph L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland, UK | Rederi: Wilh. Wilhelmsen, Tønsberg |
Bruttovekt: 5.810 | Nettovekt: 3.639 | Dødvekt: 8.420 |
Lengde: 395.1′ | Bredde: 53.3′ | Dyp: 32.7′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 504 IHK 2900 (12 knop) |
Påmønstring | 17.09.1921 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 31.07.1922 | Kristiania, Norge |
Stilling: | Lettmatros | |
Fartøyets skjebne | Senket 1940 | Tysk ubåt 124 |
Bilde: H.Larsson-Hedde | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |

Dampskipet «Cubano»
Så ingen nærmere hvile på den nye matrosen ombord. 31.07.1922 går ferden mot det amerikanske kontinentet. Under hele denne mønstringen er det fra Nord Amerika til Syd Amerika. Han opplever kanskje det berømte karnevalet i Rio de Janeiro, Brasil. Båten er innom der ved flere anledninger i løpet av karnevalstiden. Han mønstrer av i New York, USA 03.05.1923. Senere på høsten dette året dør hans far Svante Albin Edvard av hjertelammelse.
Styrmannsertifikatet for dampskip tar han hjemme i Norge og har det i sine hender 08.04.1925.
Neste etappe
Det er kamp om opprykk og bruk av papirer. Ombord i «Lorentz Bruun» er det matrosen som reiser fra Tønsberg 19.05.1925 til Cape Blanco, Vest Afrika for hvalfangst. Hyren utgår 12.01.1926.
Dampskipet «Lorentz Bruun»
DS «Lorentz Bruun« | Byggenr: | |
Byggeår: 1925 | Verft: Jarlsø Mek. Verksted, Tønsberg | Rederi: A/S South Atlantic Lorentz Bruun, Tønsberg |
Bruttovekt: 220 | Nettovekt: 83 | Dødvekt: |
Lengde: 111.2′ | Bredde: 23.1′ | Dyp: 13.2′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | 129 NHK (11 knop) |
Påmønstring | 19.05.1925 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 12.01.1926/27.01.1926 | Tønsberg, Norge |
Stilling: | Matros/Styrmann | Hvalfangst |
Fartøyets skjebne | Forlis 1947 | Mozambique kanalen |
Bilde: ikke kjent | Historikk: Skipshistorie.net |

Afrikas vestkyst kaller på nytt, det skal bli 3 sesonger ombord i hvalbåten «Windsor». Styrmannen Arthur Adolf mønstrer ombord fra Tønsberg 29.03.1926 og kommer hjem igjen 27.12.1926.
Dampskipet «Windsor» (1)
DS «Windsor« | Tangalane / Klo II | Byggenr: 89 |
Byggeår: 1912 | Verft: Framnes Mek. Verksted, Sandefjord | Rederi: Waalman & Bugge, Tønsberg |
Bruttovekt: 174 | Nettovekt: 60 | Dødvekt: |
Lengde: 111.5′ | Bredde: 20.1′ | Dyp: 12.1′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 84 (11 knop) |
Påmønstring | 19.05.1925 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 12.01.1926/27.01.1926 | Tønsberg, Norge |
Stilling: | Styrmann | Hvalfangst |
Fartøyets skjebne | Strandet 1948 | Pelican Point, Walvis Bay, Syd Vest Afrika (på vei til feltet) |
Bilde: Norsk Maritim Museum /Larship | Historikk: Skipshistorie.net | H. Larsson-Fedde |

Dampskipet «Windsor» (2)
Sesong 2 ombord starter med utfart 19.03.1927 fra Tønsberg og fornyelse 17.10.1928 fra Cape Town, Afrika også denne som styrmann.
Dampskipet «Windsor» (3)
En overvintring i varme strøk fra 17.10.1928 i Cape Town, Afrika. Styrmannen kommer hjem til Tønsberg 17.04.1929.
Enda mer hvalfangst!
Ny sommer på Tjøme før han som styrmann mønstrer på «Southern Barrier» i Sandefjord 16.08.1929. Tilbake i Sandefjord er han 26.05.1930.
Førersertifikat tar han 22.06.1930. Gratulerer!
Dampskipet «Southern Barrier»
DS «Southern Barrier« | Byggenr: 899 | |
Byggeår: 1929 | Verft: Smiths Dock Co., South Bank, Middlesbrough, UK | Rederi: Southern Whaling & Sealing Co Ltd, Dunedin, New Zealand |
Bruttovekt: 250 | Nettovekt: 88 | Dødvekt: |
Lengde: 116.0′ | Bredde: 24.2′ | Dyp: 12.7′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHP 72 |
Påmønstring | 16.08.1929 | Sandefjord, Norge |
Avmønstring | 26.05.1930 | Sandefjord, Norge |
Stilling: | Styrmann | Hvalfangst |
Fartøyets skjebne | Lloyds reg. 1958 | Eier S.M. Pettersen |
Bilde: Pinterest | Historikk: Skipshistorie.net | Einar Ottarsen Onsøien |

Rederi/agent: A. C. Olsen, Sandefjord var representant i Norge for Irvin & Johnson (South Africa) Ltd, Cape Town Sør-Afrika, Union Whaling, Durban mm.»
Hvalbåtfører!
Arthur Adolf har blitt fører av hvalbåt. Fra Tønsberg mønstrer han på 09.08.1930 og ankommer hjembyen igjen på selveste 17.05.1931. Bare 10 dager før, så dør min oldemor, Arthurs søster Harda A. Sahlsten. Sesong 1931/32 blir det ingen hvalfangst på Arthur. Ligger allikevel ikke på latsiden, han gifter seg med Sandefjordsjenta Agnes Johanne Larsen 06.06.1932 i Nøtterøy kirke. Forlovere var Anders Kjær og Mina Karlsen, Ekenes, Nøtterøy.
Dampskipet «Skudd 3»
DS «Skudd 3« | Byggenr: 297 | |
Byggeår: 1929 | Verft: Nylands Verksted, Kristiania, Norge | Rederi: Hvistendahl, Sørlie & Co, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 245 | Nettovekt: 84 | Dødvekt: |
Lengde: 115.1′ | Bredde: 23.1′ | Dyp: 13.2′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 135 (Fart 12 knop) |
Påmønstring | 09.08.1930 | Sandefjord, Norge |
Avmønstring | 17.05.1931 | Sandefjord, Norge |
Stilling: | Hvalbåtfører/skytter | Hvalfangst |
Fartøyets skjebne | Senket i flyangrep 1941 | |
Bilde: Ukjent | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |

Arthur Adolf fører hvalbåten 17.09.1932 fra Tønsberg og hjem igjen kommer han til Tønsberg 26.04.1933 etter endt sesong. Hans første av 3 sesonger på «Skudd 2».
Dampskipet «Skudd 2» (1)
DS «Skudd 2« | Byggenr: 79 | |
Byggeår: 1929 | Verft: Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg, Norge | Rederi: Hvistendahl, Sørlie & Co, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 225 | Nettovekt: 122 | Dødvekt: 305 |
Lengde: 37,9 mtr | Bredde: 7,04 mtr | Dyp: 4,02 mtr |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 135 (Fart 12 knop) |
Påmønstring | 17.09.1932 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | 26.04.1933 | Tønsberg, Norge |
Stilling: | Hvalbåtfører/Skytter | Hvalfangst |
Fartøyets skjebne | Slettet i register 2009 | Opphugget |
Bilde: Lardex | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |
Dampskipet «Skudd 2» (2)
Hvalbåtfører Arthur Adolf mønstrer på for hans 2.sesong ombord fra Tønsberg 07.09.1933 og hjem igjen til Tønsberg 01.04.1934.
Han står i avisoppslaget oppført som skytter/fører på «Skudd III» men mønstringsprotokollen sier «Skudd II».
Dampskipet «Skudd 2» (3)
Arthur Adolfs 3.sesong starter fra Tønsberg 06.10.1934 og avslutter sesongen 09.05.1935.

Arthur Adolf fører «Skudd 4» fra Tønsberg til feltet 15.10.1936. En gang på vårparten ankommer de Tønsberg igjen i 1937.
Fortsatt er Arthur Adolf fører på en hvalfangstbåt. Han har holdt seg i samme rederi en del sesonger nå og reiser fra Tønsberg 11.10.1937 med ankomst samme by 22.04.1938.
I lokalavisa vises det til at han også var skytter/fører ombord i «Skudd 4» i samme rederi under 1938/1939 sesongen. Toktet starter 10.10. 1938. Ankomst Tønsberg på vårparten 1939. Europa er anspent.
Dampskipet «Skudd 4»
DS «Skudd 4« | Byggenr: 79 | |
Byggeår: 1929 | Verft: Nylands Verksted, Kristiania, Norge | Rederi: Hvistendahl, Sørlie & Co, Tønsberg, Norge |
Bruttovekt: 245 | Nettovekt: 84 | Dødvekt: |
Lengde: 115.1′ | Bredde: 23.1′ | Dyp: 13.5′ |
Maskin/Motorytelse: | Triple 3 cyl. | NHK 135 (Fart 12 knop) |
Påmønstring | 15.10.1936 | Tønsberg, Norge |
Avmønstring | våren 1937 | Tønsberg, Norge |
Stilling: | Hvalbåtfører/Skytter | Hvalfangst |
Fartøyets skjebne | Forlist 1966 | Quintay Bay, Chile 13/06 i sterk storm. |
Bilde: Ukjent | Historikk: Sjohistorie.no | H. Larsson-Fedde |

Kokeriet hvalbåtene leverte til FLK Skytteren.

TBG10219290120001 SKYTTEREN. Bilde via Ragnar Iversen.
Som nevnt så giftet Arthur seg med Sandefjord damen Agnes Johanne f. Larsen (16.07.1906 – 18.07.1943) 08.06.1932. Han gifter seg senere med hennes eldre søster Gunhild Marie (18.05.1899 – 29.04.1976) Selv dør Arthur Adolf 01.09.1969 på Knarberg, Nøtterøy, Vestfold. Etterlater seg ingen barn så vidt jeg kan se.
